söndag 4 maj 2014

Och vips så blev det maj.

Det har varit en fin helg. Mina föräldrar var barnvakt i fredags och jag och min käre fick lite tid tillsammans, vi åt middag på favoritrestaurangen och tog sovmorgon. Mer än så kräver vi inte riktigt. Sen har vi lekt och myst hemma. Idag somnade alla tre i en liten hög i sängen mitt på dagen, så det är väl lite på den nivån det har varit och ibland behöver det inte vara mer än just så.

Och nu ska ni få höra, om min nya matinspiration. Låt mig säga så här - jag har blivit gammal och kan inte riktigt stoppa i mig vad som helst längre. Vågen sa det till mig när jag ställde mig på den för ett par veckor sedan, och mina lovehandles som liksom letar sig upp över byxkanten har skrikit det åt mig ett tag. Jag har inte trivts med att ha dom där, dom är ju bara i vägen. Och iochmed min sjukdomsbild, att jag inte kan ta på mig ett par löparskor och springa bort det där, så har jag alltid lovat mig själv att ta tag i kosten när vikten dalar iväg. Nu har vågen bara legat på +5kg, men det kan gå undan, och jag bestämde mig för att par veckor sedan att lägga om kosten. Främst har jag undvikit pasta, potatis och ris, och istället använt mig av grönsaker av olika slag. Bröd har jag bakat själv, bland annat fröknäcke och frallor helt utan vetemjöl och socker. Jag har ätit choklad på helgerna. En ganska liten och skapligt enkel förändring, som ändå har gjort att fyra av mina fem kilon trillat av mig. Wroom. I vuxen ålder har jag vägt alltifrån 47kg till 60kg, och med det vet jag att jag inte vill väga mindre än 50kg och inte mer än 55kg. Såklart beror allt också på kroppsform och längd, vad man trivs bäst i för vikt. Själva siffran är ju ganska oväsentlig, mest bra att ha som en riktlinje. Och jag trivs i att vara smal och inte mager. Hade jag haft mer kvinnoformer hade jag säkert velat ligga på en högre vikt med. Det mest fantastiska hade varit att få vara vältränad också, vilket blir svårt för mig men jag får vara sund på dom sätt jag kan. Stretcha, yoga och stoppa i mig bra mat. Ta hand om mig själv. Och det känner jag att jag gör nu och det ger en himla tillfredsställande känsla i magen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar