fredag 28 oktober 2011

Förlossningsenkät.

1. När fick du reda på att du var gravid?
Den 22:a februari 2010.

2. Hur gammal var du?
Nitton år.

3. Hur tog din partner det?
Precis som jag, vi blev chockade och låg och stirrade i taket. Pratade lite lätt om vad vi skulle göra, sög på karamellen i ett par dagar men allt kändes egentligen så självklart. Då grät vi en skvätt och var lyckligare än någonsin.

4. Mådde du mycket illa?
Jag började kräkas någongång i vecka sju, och sen kräktes jag 1-5 gånger varenda dag fram till vecka tjugo, och efter det sporadiskt hela graviditeten igenom.

5. Var du känslig?
Inte vad jag minns. Dock lättirriterad mot slutet.

6. När kände du bebisens första sparkar?
I vecka 16 kände jag första sprattlet.

7. Var du ofta orolig?
Ja, i början.

8. Sparkade bebisen mycket?
Massor!

9. När började du läcka bröstmjölk?
Jag läckte ingenting.

10. Fick du bristningar?
Hela magen blev randig.

11. Blödde du någon gång?
En gång i vecka 27, vet fortfarande inte vad det berodde på.

12. Hur många ultraljud gjorde du?
Tre - ett i vecka 8, ett i vecka 19 och ett i vecka 32.

13. Hur ville du att din förlossning skulle se ut?
Komplikationsfri.

14. Hur började din förlossning?
Ja alltså, genom att åka in på förlossningen och göra mig iordning inför kejsarsnittet.

15. Hur många timmar tog förlossningen?
Eftersom att han föddes genom kejsarsnitt så tog det väl inte mer än någon minut. Jag vet inte riktigt, jag var sövd.

16. Födde du vaginalt eller kejsarsnitt?
Kejsarsnitt.

17. Hur mycket var du öppen när du kom in?
Ingenting.

18. Vilken bedövning tog du?
Morfin, efteråt alltså.

19. Dragen med sugklocka?
-

20. Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen?
-

21. Blev det komplikationer?
Inga alls! Allt gick som en dans.

22. Vad tyckte du var jobbigast?
Att inte kunna ta hand om den nya lilla människan på flera dagar för att jag inte kunde röra mig.

23. Var du rädd för något?
Jag var jätterädd för att få någon form av infektion förstås.

24. Skrek du?
Jag typ skrek-grät första gången jag fick se Frank, men nej, jag skrek inte av smärta alltså. Bara kved.

25. Hur många var inne i förlossningsrummet?
Hela rummet var fullsmockat, tio personer minst.

26. Hade du någon nära med dig?
Christoffer fick vara med mig hela tiden tills jag sövdes.

27. Fick du sys?
Jag har ett tjusigt ärr på magen.

28. Vilken vecka födde du i?
38+2 om jag minns rätt. Han kom 1,5 vecka för tidigt iallafall.

29. Vad var vikt och längd på bebisen?
Han vägde 3200g och var 51cm lång.

30. Ammar du?
Nej, har aldrig gjort. Försökte och det funkade inte för någon av oss.

31. Hur gammal är bebisen nu?
Ett år, en vecka och en dag.

32. Vad tyckte du om förlossningen?
Den var fantastisk. Det där att man inte känner samma himlastormande känslor under snitt som under en vaginal förlossning är bullshit, och ändå fick jag inte träffa Frank förrän fyra timmar efter han kom ut. Men den stunden, när jag fick se honom första gången, det är min förlossning. Bästa beskrivningen: kärlek i dess renaste form.

33. När kommer nästa barn?
Det vet jag inte, men inte innan Frank är 3-5år iallafall.

3 kommentarer:

  1. Ja den där känslan första gången man får se sitt barn är verkligen det största, klart det inte spelar någon roll hur ungen kommer ut. Jobbigt att må så illa, tur att det kommer något gott ur det tillslut :)

    SvaraRadera
  2. älskar att läsa det du skriver madde, men det vet du ju redan. när man läser så känns det ärligt och riktigt. ibland roligt. ibland ledsamt. ibland både och. haha, enda bloggen jag läser. =) kram!

    SvaraRadera
  3. de två små stråna gör inte hennes härliga kalufs rättvisa riktigt, hehe. ;)

    glömmer bort att du är så ung, på tal om ingenting. 19 år när du blev gravid. då är du... 20, 21 nu va?

    SvaraRadera