lördag 18 augusti 2012

Det här med socker.

Är det bara jag som inbillar mig, eller har det blivit lite sämre med bloggandet hos dom flesta (nu läser jag typ bara fem bloggar iochförsig, men ändå) - har instagram och twitter och allt sånt där tagit över? Tråkigt isåfall. Personligen har jag lite av en torka, känns inte bra att skriva när hjärnan känns lika allert som ett russin ungefär. Får för mig att jag ibland fortfarande har semester, eftersom att Christoffer och Frank har det. Jag varvar emellan att fara iväg till praktiken, och att komma hem till värsta semester-feelingen där vardagen är utan måsten eller stress. Mycket skönt, men hjärnan går verkligen på lågvarv.

Och någonting som verkligen har gått överstyr är mitt tvångsmässiga ätande på kvällarna. Så fort barnet har lagt sig för kvällen så MÅSTE jag äta på någonting vilket allt som oftast blir popcorn, godis eller någonting vi bakat (för ja, vi har nog aldrig bakat såhär mycket under vår tid tillsammans) och jag äter liksom fastän jag inte är hungrig. Häromdagen bestämde jag mig för att gå tillbaka till mina gamla rutiner, att bara äta sådant på helgerna. Och det går ju så bra, egentligen, att ersätta det slasket med exempelvis frukt. För min del handlar det mest om att jag måste ha någonting att tugga på, och då går det ju minst lika bra. (Jaja, viktigpettrar, jag vet att det är socker i frukt också, men jag kan ändå inte påstå att en godispåse och ett äpple är samma sak eller lika illa.)

Frank har också kommit till en ålder när han är mer intresserad av vad vi äter, och det går inte riktigt att muta med någonting annat. För ett par månader sedan fick han sin allra första kaka när vi var på kalas, han gav sig helt enkelt inte. Det kändes konstigt, men ändå okej. Jag är ingen hitler när det kommer till socker, och vi har alltid sagt att den dagen han inte nöjer sig med med riskakor när vi andra äter bullar, då ska han få smaka. Mitt mål har hela tiden varit att inte erbjuda honom det innan han upptäcker det själv, och det är ett mål jag känner att vi har lyckats med. Nu gäller det bara att se till att han inte ser det som någonting självklart eller någonting som hör till varje dag, utan vet att det är någonting som man äter på kalas och liknande, och så småningom även få välja sitt eget lördagsgodis. Eftersom att vi aldrig själva äter glass eller godis eller liknande när han är vaken så nöjer han sig med äpple (det bästa han vet) men vet också mycket väl att när mormor och morfar bjuder på fika, då får man det där goda som kallas för glass. Det är en balansgång, det där. Förbjuder man så blir det mer spännande, erbjuder man det för ofta är det inte heller bra. Hur gör ni andra, vad har ni för tankar?

6 kommentarer:

  1. Jag tänker samma tankar som du! Men jag har inget svar... Jättejobbigt. Själv köper jag inte hem godis. Det gör Andreas. Men väääldigt sällan. Äter inte så värst mycket fikabröd heller. Men det gör han, om det finns. Typ fem kanelbullar (om det finns i frysen) eller fyra winerbröd (om han köper hem). Balansgång var ordet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen jättesvårt tycker jag. Det finns ju inget rätt eller fel, det här är ju en fråga där man gör precis som man vill som förälder. Men det här är det sätt som känns bäst för mig iallafall, och ändå är det svårt att få till det så att det inte blir överdrivet åt varken det ena eller andra hållet.

      Radera
    2. Man är nog glad så länge barnen nöjer sig med frukt och russin och vatten eller mjölk. Men det kommer nog dagar då dem inte är nöjda med det. Nu är ju Elida så pass mycket yngre än Frank så han dricker kanske saft och äter glass? Men hur som haver. Svååååårt. Generellt sett så är det otroligt onödigt med godis och slisk. Så om det inte behövs så är det ett plus.

      Radera
    3. Mmm, vi kunde länge muta med annat, men sedan blev han för nyfiken. Vaniljglass och enkla kakor (typ havrekakor) har han fått ett par gånger på kalas. Hemma är det fortfarande riskakor han får om vi fikar och det ser han verkligen som gottis fortfarande. Svårt som sagt! Bäst är nog att inte göra en så stor sak av det (åtminstone inte så att barnet märker det, då kan det ju bli ännu mer spännande...) och känna av situationen, när det är okej att ge och inte ge.

      Radera
  2. Jag har haft en liten bloggpaus, men nu är det dags att köra igång igen!

    Jag är likadan som du på kvällarna; när Elly har somnat äter jag och äter och äter. Godis, chips, glass, kakor, popcorn - vad som helst, bara det är nåt att sitta och tugga på. Tror det är för att jag inte kan äta vad jag vill på dagarna när Elly är med, för hon vill ju äta det vi äter. Hon har fått smaka lite på kaka och bull vid ett par tillfällen när andra barn har fått, svårt att säga nej när alla andra får. Som tur var nöjde hon sig med ett par småbitar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det verkligen, man äter mest för att man "får" och inte alltid för att man är sugen. Jag har bytt ut slaskätandet på vardagarna mot frukt och knäckebröd och det funkar bra!

      Radera